Luottamus rakentuu rehdissä keskustelussa

 

Vaikka GRENKEn bisnes on raha, ihmisten välinen luottamus on kaiken perusta. Sitä rakennetaan yhteisellä selvitystyöllä niin tuotteiden jälleenmyyjän kuin asiakkaankin kanssa. Pien- ja mikroyrityksistä ei saa julkista tietoa samaan tapaan kuin pörssiyhtiöistä, joten asiat täytyy purkaa keskustellen. “Selvitämme yhdessä, kuinka hankittava tuote tulee hyödyttämään asiakkaan liiketoimintaa. Keskustelussa jälleenmyyjän ja asiakkaan kanssa pystymme arvioimaan, millainen tulevaisuus asiakasyrityksellä on edessä. Kun luotamme tulevaisuuden näkymiin, voimme rahoittaa heidän hankintansa”, Sampo kertoo.

Luottamuksen rakentaminen ei ole Sampolle pelkästään riskienhallintaa. Se opettaa myös paljon asiakkaiden liiketoiminnoista ja toimintaympäristöstä. “On tosi mielenkiintoista päästä tutustumaan uusiin toimialoihin ja huomata, kuinka mainioita bisnesideoita ihmisillä on. Lisäksi on ollut mukava todeta, kuinka hyvin jälleenmyyjämme osaavat kartoittaa asiakkaidensa tarpeita heidän liiketoimintansa kehittämiseksi ja tehostamiseksi”, hän toteaa. 

 

Keskustelu mahdollistaa yhteisen tekemisen

 

Keskustelu on GRENKEn sisäisessäkin yhteistyössä erittäin tärkeässä roolissa. Tietoa välitetään paljon ja keskustelu kuuluu tärkeänä osana työpäiviin. “Kun huomaamme jonkun ongelmakohdan, juttelemme avoimesti ja pohdimme yhdessä, mitä pitäisi tehdä asian ratkaisemiseksi. Meillä pitää olla rohkeutta ja uskallusta huomioida erilaisia ja jopa vastakkaisia näkökulmia. Kun näkemyksemme on riittävän monipuolinen ja selkeä, saamme ratkaistua poikkeuksellisetkin tilanteet”, Sampo toteaa. 

Keskustelussa siirtyy Sampon mukaan myös paljon tietoa ja asiantuntemusta kollegalta toiselle. “Meillä on nuori porukka töissä, joten kehittyminen ja kehittäminen ovat meille tärkeitä asioita. Olen 38-vuotiaana porukan vanhin. Meille on tärkeää kouluttautua ja kehittyä yhdessä ja yksin - jos ja kun mielenkiintoa löytyy, löytyy myös mahdollisuuksia oppia.”

 

Teot lunastavat luottamuksen

 

Keskustelu ja luottamus eivät olisi mitään ilman niiden viemistä käytäntöön. GRENKEläisille hyvä palvelu on kilpailuvaltti, jota vaalitaan kaikessa toiminnassa. “Pyrimme tekemään kaiken, kuten olemme luvanneet. Jos tilanteet muuttuvat, olemme yhteydessä asianosaisiin, emmekä jätä asioita hoitamatta. Kun tarvitsen toisen tiimin tai henkilön apua, saan sitä. Ei tarvitse jäädä kyttäämään, tuleeko asia hoidetuksi - voin luottaa, että homma on kunnossa”, hän kiteyttää ja jatkaa: “Meille ei ole olemassa arvokkaampia tai vähempiarvoisia asioita, vaan kaikki ovat tasapuolisessa asemassa niin sisäisessä kuin ulkoisessakin toiminnassa.”

Sampo muistaa, että hänelle on kumppanikyselyn vastauksissa toivottu kolmea puhelinta - asiakastyössä toimivaa miestä on joskus vaikea tavoittaa. “Tuntui tavallaan kivalta kuulla tämä kommentti, ihmiset ovat varmaankin tyytyväisiä asioidessaan meikäläisen kanssa. Mutta ei minulle kannata kolmea puhelinta hankkia - meille voi soittaa tiimissä ihan kelle tahansa, ja saa varmasti hyvää palvelua. Kaikki hoitavat työnsä samalla pieteetillä ja GRENKEläisellä asenteella”, Sampo toteaa hymyillen.